Labancz István versei, prózái és fotói
2025 -

Míg
Foszlik a test,
amíg a lélek fest
ezt-azt, színest,
kopott között mívest,
lassan halad,
marad, ami marad,
örök hiány,
átkozott, agg talány

104
Egy
ledöntött uralkodói szobor, melyet az elégedetlenkedők törtek
104 darabbá az imént, emlékek között vergődve tenné még a
dolgát. A kéz, mely egykor a dicső utat mutatta és leigázandó
területek felé adott irányt, mostanra torz darab, bogarak között
a földet túrja céltalan. A fül, mely hallott dicső szavakat,
mára csak morzsányi részekből áll, a szem, mely egykor
hadifoglyok hosszú sorait méregette dölyfösen, most üres
tekintetű, dermedt, repedezett.
Az
orr az egyetlen, ami érzékel még. Hajdanán pazar lakomák
(fecskefészek leves és fehér kaviár) illatát is fogadta, mára
csak a vér szagát érzi... a vérét, mely kicsivel a szobor mellől
érkezik, szintén a földről, egy halott diktátor irányából.

Grafika: Horváth Kinga
Végtelen
türelemmel tűrte,míg mosollyal gyűrte
-
névvel, címmel bírva,
gót
betűkkel írva -
majdnem
üres lapját,
kinyújtva
a hátát
várta hunyorogva,kinek adja tovább

Egy tükör, egy univerzum - ahol majdnem felbukkan Klaus Molotov is
(Lui Leblanc 1.)
Volt idő, amikor Lui Leblanc, Sóbucka szülötte nem gyalog ment volna el egy ilyen útra és nem egyedül. De így alakult és ő már megtanulta megkeresni a jó dolgokat a jelenben kiosztott kártyalapokból.
Az élet arra tanította, igaz, eltartott egy ideig, hogy minden helyzetből a legjobbat hozza ki...így amikor útban Karmaosra, az út porát felbosszantva, elbotlott egy "K. M." monogrammal ellátott kézi tükörben, először önmagát nézte meg benne. 43 évesen a tükör talán nem dobta vissza kifogásolható tartalomként az arcképét az ő világába. És amúgy is, mit foglalkozzon ezzel? A tárgy nem a sajátja, K.M.-é volt a felelősség, a tükrének tartalmáért is, bárki is volt ez az illető.
- Káemm, káemm... hogy vagy képes elhagyni egy tükröt ezen a helyen? - tette fel a kérdést leginkább önmagának, körbenézve a kihalt, poros úton.
Aztán összpontosított, erősen fogva meg a tükröt. Volt egy tulajdonsága, amiről kevesen tudtak a környezetében: ha egy tárgyhoz hozzáért, illetve, szinte eggyé vált vele, nagy bizonyossággal megtudott pár dolgot annak tulajdonosáról. Így tehát becsukta szemét és kb. 30 másodperc után, ahogy lenni szokott, szavak úsztak be a tudatába, a nagy feketeség közepére.
Jól
olvasható, fehér színű betűkkel, szép lassan a következő
feliratok jelentek meg:
"celeb"(hihetetlen)..."életművész"(mimás?)..."zöld"(talán
gyepmester?)..."fehér"..."zöld-fehér"(Úristen,
Haladás drukker!?)..."irodalom"(he?)..."írás"(legalább
tud írni, ha már töksüket és nem hallja meg, ha elhagy egy
tárgyat).
És
innentől kezdve lett érdekesebb a "vetítés": egy szót
látott elméje távoli részéből lassan beúszni az előtérbe, de
meglepő módon a betűk homályosak maradtak.
(Talán)"barkács"...(nem)"Barabás"...(vagy)"Bar...nás"?...(OK,
de, hogy jön ide Káemm?).
Ezzel
befejezetnek tekintette a spirituális nyomozást, kinyitotta szemét,
a tükröt pedig berakta a táskájába.
-
Félsiker! -mondta ki hangosan és folytatta az útját.

A félművész(ek) élete - Leblanc és Strabancz körvonalai
A
félművész élete káosszal teli és folyamatosan időhiányban
szenved. Cetlikre írja a feladatokat, amiket néha el is veszít.
Amit a polgári munka elvisz, azt a művész vonal visszahozza (és
fordítva), amit itt keres, azt ott találja meg. Itt az "A"-t
mondja ki, ott a "B"-vel folytatja...de, így teljes az
egész a jelenben.
Mert
ez egy őszinte, káosszal teli élet.

Könyves tekintet
(Lui Leblanc 2.)
Lui
Leblanc, Sóbucka szülötte, útban Karmaos felé táskájában
tükörrel egy ajándékkal lett gazdagabb: a könyv, melyet egy idős
bácsika adott neki útközben hálából, amiért segítséget
kapott a nehezen cipelhető terhek miatt, furcsa súllyal bírt,
egyszerre volt nehéz és könnyű, üres és mindentudó. A lapok,
oldalak üresen ácsingóztak a betűk iránt, de Luit más dolog
kötötte le, mikor megkapta a papírköteget: egy pillanatra az
idősebb embertársa más arccal bírt vagy megőrült, gondolta
magában, vagy egyszerűen olyan valakibe botlott, aki két másodperc
alatt képes számtalan arcot felvenni... Egyik lehetőség se
nyugtatta meg igazán. Szóval, Leblanc egy pillanatra megijedt és
önnön elméjének épségében lett bizonytalan. Sok furcsa
dologgal találkozott már ebben a világban, nem evilágival is
számtalanszor de, még sose tapasztalt ilyet.
–
Állapodjunk
meg egy fix arcban! – kérte a bácsit esdekelve –, mert így
nehezen emésztem meg a nap további perceit, hát még a múltét –
szólt nyugalmat erőltetve magára.
A
bácsi abban a másodpercben teljesítette is a kérését: egy olyan
férfi tekintete nézett vissza rá, amit sokszor, nagyon sokszor
láthatott már az életében. Nehezen tudta volna nem felismerni a
saját arcát.
–
Remek,
és ezzel most az a terv, hogy....? – kérdezte kissé hangosabban
a kelleténél, egyre csak feszengve. De válasz már nem jöhetett,
a bácsika, Lui saját arcával a fején ebben a pillanatban
eltűnt.
Lui
hunyorgott egyet és fél percig a látottakat próbálta
feldolgozni, de utána fordított a helyzeten és lassú
mozdulatokkal, kabátja zsebéből elővéve egy tollat a könyv
belső oldalára felírta az immáron címként is funkcionáló
szavakat:
"BARLABOR..."
Lui
Leblanc, Sóbucka szülötte, útban Karmaos felé táskájában (K.
M. monogramú) tükörrel, megállt az írással, oldalra nézett, el
a távolba (vagy az égbe?), ahonnan ezek szerint a megoldás is
jöhetett, majd folytatta:
"
II. ".
